RSS

PAKSA MEMAKSA..

tajuk ni menarik minat aku. isteri paksa suami kahwin??? agak2 kenapa ye? aku tak pulak sangka ade kes macam ni. hmm.. kalau ye pun, jangan laa sampai paksa2. aku pun tak suka orang paksa2 aku.

seriously, 1 kesah yang menarik.. ;p

bagi ku dan diriku, kalau ade orang paksa aku buat kerja, grenti aku malas nak buat. kalau buat, mesti tak ikhlas. hehe. tapi ade ke kes lelaki yang menolak tuah macam ni? ade orang kata, lelaki kalau tak rasa nak kahwin 2 or poligami, dia mesti lelaki yang tak normal. hehe. atau dalam erti kata jahat, kucing mana yang tolak ikan segar?

aku boleh je terima kalau lelaki nak berpoligami. tapi biarlah kena pada syarat2 yang islam tetapkan.

ade banyak faktor kenapa lelaki menolak kahwin lain. faktor2 ini juga lah yang membuatkan lelaki berfikir panjang. dari segi mata kasar aku seorang perempuan.. hehe

may be dalam kes ini, si suami macam aku jugak sikapnya, tak suka di paksa, and kalau di paksa, dia akan kahwin secara tak ikhlas.

kedua, boleh jadi faktor tak nak pening dek kerena bila poligami, kerenah isteri automatik akan jadi banyak kerenah.

may be juga kerana memikirkan tanggungjawab yang berat yang tak dapat di pikul dan di akhirat kelak akan di soal oleh Allah.

atau... aku rasa, dia memang sayang giler kat isteri dia dan tak sanggup menduakan nya. ni alasan paling suka di dengar oleh orang perempuan or isteri2 di luar sana. hehe. tul ke? tepuk dada tanya hati..

tapi whatever pun, kalau ade masalah, share and discuss lah elok3. jangan jadi macam ni. setiap masalah ade jalan penyelesaiannya. so jangan lari dari masalah tapi kejar masalah.. means, selesaikan masalah. sesiapa yang nak poligami or mahukan 4 orang isteri, sila cari perempuan macam dalam kes ni. kerana aku pasti, perempuan dalam kes ni adalah 1 dalam sejuta..

selamat mencari ;)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

5 comments:

haruan tasek said...

wah best aku tertarik dengan perkataan ini "lelaki kalau tak rasa nak kahwin 2 or poligami, dia mesti lelaki yang tak normal"

betulkah fakta nie confused ni?

piNky LuCiA said...

fakta ni, adalah ku ambil dari kata2 seorang ustaz yang mengajar faraidh aku dulu. may be daripada penelitiannya. aku pun tak tahu. kerana aku seorang wanita ;p

Kapten Luffy said...

pelik tapi benar

huhu

Anonymous said...

bukn tu
1 dalm brjuta3

piNky LuCiA said...

betul3.. 1 dalam berjuta3.. pelik tapi memang benar.. ;p